Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, January 14, 2011

Khatam

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam tadi merupakan slot terakhir kelas renang yang telah saya ikuti sejak Disember lalu. Alhamdulillah, saya dan sahabat iaitu Ila Ramliey, berjaya menamatkan kelas seperti ditetapkan. Namun itu tidak bermaksud saya sudah mahir berenang tetapi ilmu itu sudah ada. Saya cuma perlu memperbanyakkan latihan agar renangan menjadi lebih kemas dan sempurna. Sejujurnya, saya senang berada di bawah pengajaran jurulatih kami iaitu Kak Niza (KN). Beliau banyak menegur dan memperbetulkan kesilapan yang kami lakukan sepanjang sesi latihan. Rasanya agak sukar untuk saya mempelajari sesuatu dalam keadaan tertekan. Saya tenang setiap kali dapat berenang-renang dan berendam dalam kolam. Segala masalah menepi buat seketika. 

Saya bersetuju dengan pandangan KN bahawa untuk mahir berenang, keadaannya sama seperti apabila kita mula belajar untuk memandu kereta. Segalanya terasa kekok dan setiap pergerakan untuk menukar gear perlu diamati satu persatu. Namun apabila kita telah mahir dengan kaedah pemanduan, segalanya menjadi mudah dan lancar. Begitu juga untuk menguasai kemahiran berenang, memerlukan latihan berterusan agar menjadi cekap dan lancar. InsyaAllah, berenang akan menjadi salah satu hobi yang menjadi kegemaran saya. Malah satu perkara yang cukup menggembirakan saya adalah tanpa saya sedari, berat badan saya menurun mendadak tidak lama selepas saya memasuki kelas renang. Saya anggap itu satu bonus, Alhamdulillah.

No comments: