Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, January 31, 2011

Bowling

Bismillahirrahmanirrahim...

keadaan bola yang sudah selayaknya dilupuskan

markah kumpulan kami - cat women. saya punya K@A.

hadiah yang dimenangi. kedudukan berapa? biarlah rahsia :)
t-shirt rasmi
Kali terakhir saya bermain bowling adalah bersama-sama keluarga beberapa bulan yang lalu. Kali ini saya menyertai perlawanan persahabatan yang dianjurkan oleh jabatan bersama pihak Puncak Niaga Sdn Bhd. (PNSB). Mulanya saya agak berat hati juga untuk menyertainya memandangkan pada tarikh perlawanan saya masih berkursus di INTAN. Namun mengenangkan saya sudah menyatakan persetujuan untuk menyertainya sejak dari awal dan untuk mengelakkan menyusahkan penganjur, saya gagahkan juga untuk menghadirinya. Usai kelas dan sesi perbincangan kumpulan, saya pulang ke rumah sebentar untuk menukar pakaian dan solat maghrib dan terus bertolak ke lokasi dijanjikan.

Perlawanan diadakan di pusat bowling Alamanda. Ketika saya tiba, sudah agak ramai rakan-rakan yang tiba lebih awal dan saya terus membuat pendaftaran. Kami diberikan t-shirt rasmi untuk dipakai sepanjang perlawanan dan sedikit cenderamata daripada pihak lawan. Kami telah dipecahkan kepada beberapa kumpulan dengan setiap kumpulan diletakkan 2 orang jabatan dan 2 orang PNSB. Saya akui saya tidaklah begitu pandai bermain bowling tetapi tidaklah sampai asyik masuk longkang. Apapun, saya cuba untuk menikmati momen-momen tersebut bersama teman-teman baru walaupun kepenatan memang tidak dapat dielakkan.

Namun sedikit mengecewakan apabila melihat kemudahan yang disediakan oleh pusat bowling terutama keadaan bola yang pecah-pecah dan tidak sekata. Mungkin itu salah satu punca kekalahan kumpulan kami haha. Pun begitu, bagi saya soal menang kalah tidak menjadi isu utama dalam perlawanan kali ini. Yang penting, kami saling mengenali antara 2 pihak yang berurusan dan diharap akan lebih memudahkan urusan rasmi kelak. Saya tinggalkan Alamanda pada jam 10.30 malam dan pulang dengan membawa hadiah yang dimenangi oleh kumpulan kami.

Pengajaran yang saya peroleh adalah:
  1. kadang-kadang kita sering merasakan yang kita penat atau tidak mampu untuk melakukan sesuatu perkara sebelum mencubanya sedangkan apabila dipaksa, kita masih mampu melakukannya. Yang penting adalah kuasa minda dan semangat dalam diri;
  2. seboleh-bolehnya cuba untuk tidak menyusahkan orang lain. Jika ditakdirkan saya mengubah fikiran pada saat-saat akhir, pasti saya telah mengkucar-kacirkan susunan pecahan kumpulan yang telah dibuat lebih awal;
  3. kehadiran saya mungkin kurang penting tetapi ketidakhadiran saya sudah pasti akan mengganggu perjalanan program dan pasti meninggalkan nama buruk kepada kakitangan lain dalam jabatan. Nama saya pula akan diingat sebagai orang yang tidak bertanggungjawab; dan
  4. apabila ahli kumpulan gagal untuk menunjukkan prestasi seperti diharapkan, adalah penting untuk memastikan dia/mereka tidak merasa kecewa dengan prestasi sendiri. Pasti mereka juga tidak menginginkan kekalahan tersebut.

No comments: