Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Saturday, January 1, 2011

2011: Kemaskini

Bismillahirrahmanirrahim...

01.01.2011 - Walaupun sudah lebih sebulan berpindah ke teratak baru, urusan mengemas barang-barang masih belum selesai sepenuhnya. Sebahagian barang-barang masih berada dalam kotak tanpa diusik. Namun hari ini saya nekad untuk mengemaskannya. Dengan bantuan adik, kami memasang kabinet pada dinding untuk ruangan buku. Sepanjang hari saya mengemas barang-barang yang tersimpan rapi dalam kotak. Baru saya sedar bahawa masih banyak barang yang tidak perlu tetapi masih saya simpan. Umpamanya nota-nota kursus Diploma Pengurusan Awam pada tahun 2006 masih lagi berada dalam simpanan. Begitu juga dengan nota kursus-kursus yang pernah saya ikuti sebelum ini.  


Seperti biasa, saya menyimpannnya kerana menyangka akan menggunakannnya kelak. Ia lebih kepada nilai sentimental sebenarnya. Kali ini, saya nekad untuk menutup mata dan membuangnya. Hakikatnya, banyak perkara dalam hidup ini yang dianggap bernilai sentimental dan menyebabkan kita sukar untuk terus berganjak ke destinasi seterusnya.

Teringat saya kepada sebuah kisah mengenai sepasang suami isteri yang memiliki sebuah rumah di kawasan elit dan nilaian rumah mereka mencecah jutaan ringgit. Ditakdirkan anak lelaki mereka menghadapi masalah kewangan dalam perniagaan dan memohon bantuan ibu bapa untuk menyelesaikannya. Salah satu cara yang dicadangkan adalah dengan mencagar rumah kediaman ibu bapanya. Lalu ibu bapa tersebut berjumpa pakar kewangan untuk mendapatkan pandangan kedua. Pakar kewangan tersebut telah mencadangkan agar pasangan tersebut menjual rumah tersebut dan membeli rumah yang lebih murah serta bakinya digunakan untuk membantu anak mereka. Situasi menang-menang. Pasangan tersebut dianggap bijak oleh pakar kewangan tersebut kerana tidak terikat dengan nilai sentimental terhadap rumah mereka sehingga menghalang mereka untuk membantu anak mereka. 

Hari ini, saya nekad memutuskan nilai sentimental pada barang-barang yang tidak memberi sebarang manfaat selain menyesakkan ruang yang sedia sempit. Lega.

No comments: