Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Tuesday, December 14, 2010

Terperosok

Bismillahirrahmanirrahim...

Hidup sering diumpamakan seperti roda. Kekadang di atas, kekadang di bawah. Manusia sering diuji dengan perasaan suka dan duka. Hari ini saya menempuh fasa duka.

Baru selesai mengadap bos. Kali ini lebih lama daripada biasa, 2 jam setengah. Namun kali ini, saya hanya banyak mendiamkan diri sahaja. Hanya patah-patah ‘saya tahu’, ‘ya’ dan ‘tak tahu’ yang kerap meniti di bibir saya. Saya tahu dan sedar saat ini akan muncul jua dan ia berlaku pada pagi ini. Malah saya tidak tahu apa yang saya rasa saat berdepan dengan dia. Yang pasti, saya hanya membatukan diri dan berharap untuk segera keluar dari biliknya. Bimbang saya akan mengeluarkan kata-kata yang tidak enak didengar, saya hanya lebih banyak mendiamkan diri sahaja. Kadang-kadang berdiam diri lebih baik apabila kita sendiri tidak pasti apa yang ingin dikatakan.

Saya akui kali ini kesilapan adalah di pihak saya. Saya sendiri sudah merasakannya dan tidak tahu bagaimana untuk menghadapinya kerana saya sendiri keliru dengan keadaan yang saya hadapi sekarang. Segala-galanya kabur dan menyesakkan dada untuk didepani. Terasa jalan yang ingin dilalui kelam dan saya bakal tenggelam di dalamnya. Saya kesal dengan apa yang berlaku tapi jauh di sudut hati saya tidak ingin ia berlaku begitu. Saya telah menghampakan dia malah jauh lebih teruk saya telah menghampakan diri sendiri. Saya cukup kecewa dengan diri sendiri sehingga merasa seperti terperosok jauh ke lembah kekecewaan. Tipu kalau saya katakan saya tidak kecewa dengan situasi yang sedang saya hadapi tetapi entah mengapa saya jadi lemah untuk mendepaninya, tidak seperti dulu. Selalunya saya seorang yang lantang dan agresif dalam menyuarakan pendapat yang saya rasakan benar tetapi kali ini saya jadi kaku meskipun saya tahu ada secalit kebenaran di pihak saya. Saya jadi pasrah, lesu dan tidak bersemangat lagi memperjuangkan apa yang pernah saya percaya.

Bertalu-talu beliau melontarkan soalan, bertanyakan masalah yang saya hadapi tapi lidah saya jadi kelu untuk berbicara. Mungkin kerana hubungan antara saya dan beliau masih belum kemas terjalin. Saya sukar membuka cerita kepada orang-orang yang tidak rapat dengan saya. Pernah dulu seorang rakan apabila diminta mengulas karakter saya dalam satu sesi suai kenal program Biro Tatanegara mengatakan,

“Saya rasa Karimah ini seorang yang agak perahsia dan sukar untuk mesra dengan orang yang tidak dikenali atau belum rapat. Dia perlukan masa yang agak panjang untuk selesa dengan orang/orang-orang yang baru dikenali dan memberikan kepercayaan kepadanya/mereka. Tapi apabila telah baik dengan seseorang, dia akan memberikan sepenuh kepercayaan dan keikhlasan kepadanya/mereka.”

Saya akui sebahagian daripada pendapat beliau itu ada benarnya dan sebahagian lagi tidak berapa tepat. Yang benarnya, saya memang agak lambat untuk mesra dengan orang yang saya baru kenali atau saya lebih kepada mencari titik keselesaan sebelum memulakan perbualan. Jika tidak, saya rela mendiamkan diri sahaja sambil melayan bekalan bahan bacaan yang dibawa atau memerhati gelagat manusia.

Saya keluar dari bilik beliau dengan perasaan kosong. Tidak pasti apa yang patut saya rasakan tapi terselit jua rasa untuk saya memperbetulkan kesilapan yang telah saya lakukan. Peraturan pertama dalam setiap kesilapan atau kegagalan yang dilalui adalah untuk mengakui bahawa kesilapan tersebut adalah berpunca daripada kelemahan diri sendiri jua. Faktor-faktor lain hanya bertindak sebagai penambah rasa sahaja. Jika dalaman saya kuat pasti kekecewaan ini mampu saya kawal dan kesilapan ini dapat saya elak dari awal lagi. Saya terima dan telan segala komen dan pendapat yang diberikan oleh beliau biarpun bersalut kepahitan kerana kebenaran sememangnya amat pahit. Mungkin ini bakal menjadi titik tolak untuk saya melakukan perubahan dan memperbetulkan kembali kerosakan yang telah saya lakukan. Saya tidak mampu untuk melarikan diri daripada kenyataan bahawa saya telah melakukan kesilapan. Perit, pedih tetapi perlu dihadapi jua.

Hidup perlu diteruskan.

No comments: