Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, December 19, 2010

Terapi Solat

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya sering mengikuti artikel tulisan saudara Fuad Latip di blog beliau sebelum ini namun saya belum pernah mengikuti sebarang program yang melibatkan beliau. Walau bagaimanapun, kali terakhir saya melayari laman blog beliau, saya tertarik untuk mengikuti kursus yang dikendalikan oleh beliau dan tanpa berfikir 2 kali, saya terus mendaftar untuk mengikutinya. Program tersebut yang dinamakan ‘Jiwa Positif Jiwa Bahagia’ diadakan di Akademi Nur Insan yang terletak tidak jauh dari rumah saya.

Alhamdulillah, saya tiba tepat pada masanya dan program bermula pada jam 9.00 pagi. Agak memenatkan juga kerana terpaksa duduk di atas lantai sepanjang tempoh program namun nilai ilmu yang diterima sangat mahal. Bagi yang pernah mengikuti tulisan saudara Fuad Latip pasti akan mengetahui penekanan beliau tentang komunikasi dengan Allah. Beliau menyakinkan kami bahawa komunikasi dengan Allah adalah tanda kecintaan kepadaNya, bahawa kehidupan ini penuh dengan pilihan dan setiap pilihan perlu dibuat dengan mendapat keizinan daripadaNya terlebih dahulu. InsyaAllah, pilihan yang kita buat akan dipandu olehNya.

Saya tertarik dengan pendekatan yang digunakan oleh beliau dalam mendidik anak-anak kecil agar berterima kasih kepada Allah setiap kali menerima kebaikan. Contohnya, anak beliau diajar agar mengucapkan ‘terima kasih Allah’ apabila diberi susu. Jika anak kuat meragam pula, beliau hanya mendakap erat anak kecil itu sambil mengusap-usap kepala dan memohon daripada Allah agar menenangkan hati anak kecil itu. Seringkali kita melihat ibu bapa atau orang dewasa memarahi anak-anak kecil yang ‘buat perangai’ tanpa sedar itu adalah natijah daripada putusnya komunikasi dengan Allah. Malah untuk makan pun, cetuskan dalam hati agar Allah mengilhamkan apakah pilihan makanan yang baik untuk kita makan. Ringkasnya, setiap saat dan ketika kita terus berkomunikasi dengan Allah tanpa jemu sepertimana ralitnya pasangan bercinta berbual.

Beliau kemudian mendedahkan pendekatan solat sebagai terapi, bahawa kita yang sebenarnya memerlukan kepada solat dan bukannya Allah. Beliau menjelaskan bagaimana solat itu seronok dan membawa banyak kebaikan kepada kita jika melakukannya dengan khusyuk. Setiap pergerakan yang dibuat dalam solat iaitu rukuk, sujud, duduk antara 2 sujud dan semua pergerakan adalah demi kebaikan dan kesihatan kita jua. Solat adalah terapi terbaik buat kita. Paling meninggalkan kesan, penerangan beliau tentang maksud khusyuk itu sendiri telah memperbetulkan pemahaman saya yang tersasar selama ini. Khusyuk itu bukan semasa solat sahaja sebaliknya pada setiap helaan nafas kita dalam kehidupan ini. Khusyuk adalah sedar kepada kewujudan Allah dalam setiap langkah kita di muka bumiNya ini. Selama ini, pemahaman khusyuk saya hanya sekadar dalam solat sahaja.

Pemahaman yang diberikan oleh beliau (dengan izin Allah) membuatkan kami lebih memahami erti solat sebagai terapi terbaik dan satu aktiviti yang menyeronokkan jika dibuat dengan penuh tertib. Pengisian menjadi lengkap apabila kami sama-sama mempraktikkan pergerakan solat dengan penuh penghayatan.

Program tamat pada jam 5.00 petang dan saya pulang dengan satu pengalaman baru.

No comments: