Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, December 17, 2010

Minat

Bismillahirrahmanirrahim...

Pesan orang yang telah berjaya, “Lakukan sesuatu kerana minat, bukan kerana keuntungan.”

Kata mereka lagi, keuntungan akan mencurah selepas itu, tidak perlu dicari. Berapa ramai yang benar-benar melakukan apa yang mereka minat atau ramai terpaksa melakukannya kerana tiada pilihan?

Akhir-akhir ini saya banyak merenung pesanan di atas. Apakah selama ini saya telah melakukan apa yang saya minati atau hanya melakukan sesuatu dalam keadaan terpaksa? Pokoknya, apakah minat saya?

Lama saya merenung ke dalam diri. Akhirnya saya temui kembali sesuatu dalam diri yang telah agak lama saya abaikan. Saya cintakan bahasa dan penulisan. Sayalah pembongkar buku-buku yang tersusun rapi di rak sejak dari usia kecil. Saya gemar mengelek buku atau bahan bacaan walau ke mana jua saya pergi meskipun kekadang bahan bacaan itu tidak bersentuh. Siri buku cerita Tidurlah Intan, Hardy’s Boys dan beberapa nama yang saya hampir lupa menjadi santapan harian. Tidak ketinggalan majalah Bujal, watak seorang budak lelaki yang mempunyai beberapa biji jerawat di wajahnya.

Saya cintakan penulisan. Seawal usia 8 tahun, saya telah memenangi pertandingan cerpen. Menjadi pelajar terbaik Bahasa Melayu berturut-turut semasa tingkatan 4 dan 5 serta pernah menjadi juara pertandingan mengarang peringkat daerah Muar. Pencapaian tertinggi adalah sebagai naib johan pertandingan mengarang peringkat negeri Johor. Waktu itu, cikgu Sheikh merupakan cikgu yang menjadi pendorong mengasah bakat saya dalam bidang penulisan.

Apabila memasuki UIA, saya masih meneruskan minat dalam penulisan dengan menukilkan sajak serta cerpen namun kesibukan sebagai pelajar membantutkan minat saya. Kebanyakan nukilan saya hanya kekal dalam simpanan sahaja namun saya pernah cuba menghantarnya kepada sebuah majalah dan telah diterbitkan tanpa sebarang bayaran.

Sejak itu, minat itu berkubur dan saya semakin tenggelam dalam kesibukan mengejar segulung ijazah. Kini, saya menoleh ke belakang dan cuba mengutip kembali mutiara yang pernah saya bungkus kemas dalam lipatan kenangan. Saya cuba menggilapnya semula kerana di situ kasih saya tertumpah. Agak panjang masa yang saya ambil sebelum menyedari kecintaan yang mendalam masih ada dalam dunia penulisan. Semoga masih ada ruang untuk saya menyuburkan semula minat itu.

1 comment:

Nafastari said...

Saya pun minat! Tapi tinggal sekadar minat je la... Tapi saya masih bercita2 kalau di suatu hari nanti saya bisa menulis sebuah buku.