Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, December 15, 2010

Latihan

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya tinggalkan pejabat pada jam 6.30 petang kerana saya sudah berjanji untuk bertemu rakan saya, Ila Ramliey untuk makan malam sebelum kami bertolak menghadiri kelas renang. Malam ini merupakan kelas ketiga bagi kelas renang yang telah kami ikuti sejak 2 minggu yang lalu. Ya, berenang dapat meredakan tekanan dalam diri. Berada dalam air membuatkan saya lupa seketika kepada masalah yang sedang saya hadapi. Minda fokus kepada teknik-teknik yang diajar oleh jurulatih yang saya panggil Kak Niza. Mungkin kerana jarak antara kelas yang agak jauh membuatkan saya sedikit terlupa teknik terdahulu yang telah diajar oleh Kak Niza. Namun kesabaran Kak Niza melayan kerenah saya dan yang lain amat saya kagumi. Yang nyata, mempelajari teknik berenang sama seperti mempelajari teknik-teknik yang lain. Ia memerlukan latihan berterusan dan kesungguhan. Mengharapkan untuk pandai berenang dengan hanya bergantung kepada sesi latihan berjadual sahaja bukanlah satu perkara yang mustahil tetapi untuk menjadi mahir memerlukan latihan sendiri.

Sama seperti jika kita ingin mahir dalam matapelajaran matematik yang memerlukan latih tubi berterusan, begitu juga dengan berenang. Well, practice do makes perfect. Guru akan menunjukkan jalan yang perlu dilalui tetapi kita sendiri perlu menentukan sejauh mana jalan itu ingin kita lalui dan sepantas mana kita ingin sampai kepada matlamat yang ingin digapai.

1 comment:

ann ahm said...

Betul,betul,betul....kamu memang seorang pelajar yang cemerlang. Terharu dapat student begini...dan bangga juga. Teruskan....

-KN