Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Friday, December 24, 2010

Berguru

Bismillahirrahmanirrahim...

Berburu di padang datar,
Dapat rusa belang kaki,
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.

Maksudnya jika belajar sesuatu perkara, biarlah berguru dan bersungguh-sungguh mengamalkannya agar ilmu yang dituntut memberi manfaat. Jika ilmu dituntut secara sambil lewa, samalah seperti bunga yang kembang tak jadi kerana bunga yang kembang tak jadi, rupanya tidaklah cantik untuk dipandang.

Rasulullah pernah bersabda,

“Barangsiapa belajar dengan tidak berburu, ibarat belajar dengan syaitan.”

Maksudnya jika ingin mempelajari sesuatu perkara biarlah dengan merujuk kepada yang pakar atau guru dalam perkara tersebut.

Justeru, apabila saya ingin mempelajari cara untuk berenang, saya sedaya-upaya cuba untuk mencari seorang guru agar dapat membimbing dan membantu saya merealisasikan impian untuk pandai berenang. Alhamdulillah, pilihan saya tepat apabila bertemu guru yang mampu mengajar dan membimbing saya dan rakan (Ila) dengan baik.

Kini, pilihan di tangan saya sama ada ingin menjadi bunga yang mekar kembang atau kembang tak jadi.  Sesi latihan adalah sesi untuk mempelajari dan mengetahui teknik-teknik yang betul untuk berenang namun untuk memahirkannya saya harus meluangkan masa untuk mengulang-ulang teknik yang telah diajar oleh guru. InsyaAllah, saya berazam untuk menjadi bunga yang kembang.

No comments: