Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, February 24, 2010

PERTEMUAN YANG TIDAK DISANGKA

Bismillahirrahmanirrahim...

Sejak saya mula mengetahui tempat asal seorang pegawai baru di pejabat saya sama dengan tempat kelahiran saya, hati ini meronta-ronta untuk mendapatkan kepastian daripada beliau. Saya memang yakin pernah melihat wajah beliau sebelum ini tetapi tidak dapat difikirkan di mana lokasi dan masanya. Namun saya yakin dan pasti mengenali beliau apabila melihat raut wajah dan nama beliau. Perasaan itu bukan kerana saya menaruh rasa terhadap dia tetapi lebih kepada tautan ukhuwwah yang pernah wujud sebelum ini.

Malam tadi hati saya teringat kepada orang-orang yang pernah saya kenali sewaktu zaman kanak-kanak termasuk rakan-rakan abah saya sendiri. Hati saya tegas mengatakan bahawa beliau adalah salah seorang daripada orang-orangnya. Lantas saya SMS abah pada jam 12.00 tengah malam untuk mendapatkan kepastian. Mendengarkan jawapan abah, hati saya lebih kuat mengatakan bahawa tekaan saya nyata benar dan tepat.

Usai Solat Subuh, saya bersiap dan bertolak ke pejabat. Di dalam kepala sudah merangka untuk bertemu wajah dengan beliau dan mendapatkan kepastian. Saya minta salah seorang pegawai memaklumkan kepada beliau agar datang berjumpa saya di bilik.

Dengan wajah cuak, beliau duduk di hadapan saya. Saya hanya tersenyum melihat reaksi beliau kerana pasti beliau tertanya-tanya sebab musabab saya memanggil dia.

Boleh saya tahu kenapa puan nak jumpa saya?” ujar beliau dengan nada cemas.

K, saya ada satu pertanyaan tentang awak. Entah kenapa hati saya kuat mengatakan yang saya pernah melihat awak sebelum ini tapi saya kurang pasti di mana. Saya memang yakin pernah melihat awak sebelum ini,” tutur saya meluahkan apa yang terbuku di fikiran.

Muka K bertambah cuak dan cemas. Pelbagai andaian diberikan kepada saya. Risau juga dianggap ingin mengayat atau menggatal pula. Saya tersenyum lagi.

Macam ni, awak tinggal di mana di bandar Dungun?” soal saya kepada K.

Saya tinggal di Taman Anjaria,” jawab K.

Hati saya semakin berdebar-debar menanti jawapan seterusnya daripada K.

Rumah saya berdekatan dengan jalan besar,” sambung K lagi.

Kenal tak Pok Ya yang naik kereta Toyota tu?” soal saya kepada K.

Eh, kenal. Arwah ayah dulu selalu minta tolong Pok Ya betulkan rumah kalau ada kerosakan,” cerita K dengan kehairanan.

Ayah awak dulu kerja cikgu ke?” soal saya lagi.

Ya. Dia bekas cikgu tapi dah lama meninggal,” terang K.

Muka emak awak macam Cina ke?” tambah saya.

Muka K semakin kehairanan mendengar soalan saya.

A’a memang emak dulu muka Cina,” jawab K dengan pandangan penuh tanda tanya.

Anak Cikgu Deraman kan? Kenal Ustaz Kor (nama panggilan ringkas abah saya, Ustaz Abu Bakar) tak?” soal saya dengan senyuman yang semakin lebar.

Kenal. Ustaz Kor tu dulu kawan baik arwah ayah. Puan kenal ke?” soal K kepada saya.

Itu ayah saya,” jawab saya dengan senyuman yang masih berbunga di bibir.

K tercengang seolah-olah tidak mempercayai kata-kata yang keluar dari mulut saya sebentar tadi.

Astaghfirullahala’zim, anak Ustaz Kor ke?” ujar K dengan nada terkejut.

Benar, itu ayah saya...”

Perbualan kami berterusan dan meleret-leret kembali kepada zaman kanak-kanak yang pernah ditempuh. Memang benar ayah K dan abah saya adalah kawan baik sejak dari zaman muda lagi. Mereka sama-sama bertugas sebagai guru di salah sebuah sekolah di sekitar Dungun malah terdapat beberapa gambar yang berada dalam simpanan saya mengandungi gambar ayah K dan abah saya.

Adik-beradik K 5 orang dan K adalah anak kedua. Beliau mempunyai seorang kakak, seorang adik perempuan dan 2 orang adik lelaki. Dulu saya rapat dengan adik-adik K dan sering bermain bersama kerana keluarga K kerap berkunjung ke rumah kami. Memang ayah K dan abah saya rakan baik malah menjadi teman ke laut setiap kali cuti sekolah. Segala memori indah yang pernah dilalui semasa zaman kanak-kanak mengisi butir perbualan kami dan kisah-kisah lalu diungkit semula. Sesungguhnya kenangan itu indah untuk diingati dan zaman kanak-kanak adalah zaman yang paling manis.

Namun begitu, K rapat dengan abang-abang saya kerana jarak usia mereka yang hampir sedangkan kami rapat dengan adik-adik K. Rumah K merupakan antara tempat kunjungan rutin termasuk pada waktu malam malah abah saya akan berbual panjang dengan ayah K setiap kali berhubung melalui telefon. Segala-galanya berubah apabila kami semakin meningkat dewasa dan sibuk dengan urusan pembelajaran masing-masing. Emak K pula meninggal dunia akibat barah payu dara dan ayah K meninggal akibat penyakit kencing manis dan buah pinggang. Sejak itu hubungan kami terputus dan membesar dalam dunia masing-masing. Pun begitu, adik perempuan saya masih berhubung dengan salah seorang adik lelaki K yang memang terkenal dengan ‘banyak mulut’ sewaktu zaman kanak-kanak. Dek kerana sikap ‘banyak mulut’ dia, kami lebih akrab dan gemar ‘bergaduh’ dengan dia.

Kini K dan adik-adik sudah menjadi anak yatim piatu dan abah saya kehilangan salah seorang teman baiknya. K dan 3 orang adik-beradiknya juga telah berkeluarga dan hanya tinggal yang bongsu sahaja masih meneruskan latihan untuk menjadi polis. K berhasrat untuk menyambung kembali tali ukhuwwah yang pernah terjalin antara kami dengan saling berkunjung dan saya turut mempelawa K singgah di rumah kami di Dungun jika berpeluang kembali ke sana sambil menjenguk kandang kambing abah saya.

Segala-galanya cukup manis dan indah untuk dikenang. Pertemuan dan perpisahan adalah lumrah kehidupan ini tetapi kenangan hidup itu tetap indah...

Subhanallah!

3 comments:

neytazs.nad said...

alhamdulillah, ck....at last jumpa gak kawan main masa kecik-kecik dulu..mesti muka K tak berubah kan sampai ko leh cam die..

satu jer aku konpius bila baca perbualan ni..

“Muka emak awak macam Cina ke?” tambah saya.

Muka K semakin kehairanan mendengar soalan
saya.

“A’a memang emak dulu muka Cina,” jawab K
dengan pandangan penuh tanda tanya.

Carrie-Ma said...

ayu,

muka emak K mmg mcm cina. aku tanya K just utk confirmkan je hehe. apa yg ko xfhm?

A.Y.U.N.I.E said...

ck, yang aku tak faham nape K jawab muka emak die dulu memang cam cina..abis tu skang nie muka emak die cam sape lak?
sori..ye..