Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Wednesday, February 10, 2010

LEGA

Bismillahirrahmanirrahim...

Lega rasanya apabila kemuncak dalam pelaksanaan program telah selesai dilalui pagi tadi. Memang menjadi kebiasaan apabila setiap kali akan berdepan dengan saat ini, tidur saya akan kurang lena dan kerisauan semakin meningkat. Risau pelbagai kemungkinan di luar jangkaan yang mungkin berlaku. Malah pagi ini dalam kerisauan saya untuk membuat pembentangan, saya masih lagi diuji dengan sedikit kekalutan tentang perkara yang mungkin nampak kecil tapi tidak mustahil bakal meninggalkan impak yang besar terutama kepada diri saya sendiri dan seksyen yang saya terajui.

Secara keseluruhan, saya merasakan masih banyak perkara yang perlu saya perbaiki dan pelajari terutama dalam soal membuat pembentangan. Meskipun saya sering menyampaikan ceramah dan taklimat, itu tidak bermakna saya sudah serba arif dan pakar dalam membuat pembentangan. Entah kenapa pagi ini lidah saya tersekat-sekat dan fikiran sedikit melayang sehingga tidak dapat memberi tumpuan 100% kepada perkara yang akan dibentangkan. Ada ketikanya fikiran saya seolah-olah melayang memikirkan sesuatu yang saya sendiri kurang pasti. Sedikit sebanyak kekalutan yang berlaku sebelum itu turut memberi kesan kepada persediaan psikologi saya di samping ini kali pertama disaksikan oleh pegawai atasan saya yang baru. Saya akui beliau seorang yang tenang dalam menuturkan bicara apabila disoal oleh bos besar sedangkan saya masih dalam keadaan terkesima setiap kali soalan ditanya. Saya memerlukan sedikit masa untuk mencari hubung kait atau jawapan kepada soalan yang ditanya. Ternyata pengalaman membezakan kami dan beliau sememangnya layak berada pada kedudukan sekarang.

Apapun, saya memandang dari sudut positif atas setiap perkara yang berlaku sama ada baik atau buruk. Saya melihat ini sebagai ruang untuk saya melihat dan menilai kelemahan diri sendiri dan berusaha untuk memperbetulkannya agar tidak berulang pada masa hadapan. Sesungguhnya perjalanan saya masih jauh dan masih banyak yang perlu saya timba dan tambahbaik pada setiap masa agar saya mampu menjalankan amanah yang telah diberikan dengan sebaik mungkin.

No comments: