Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Sunday, December 13, 2009

Rencam

Bismillahirrahmanirrahim…

Blog saya hampir bersawang. Banyak kali saya cuba meluangkan masa untuk mengemaskini tapi tuntutan waktu benar-benar menguji kesungguhan saya. Alhamdulillah hari ini saya diberi ruang oleh Allah Taala untuk memanfaatkan masa terluang ini dengan memenuhi janji mengemaskini blog.

Akhir-akhir ini jadual hidup saya sarat dengan aktiviti rasmi. Maklumlah hujung tahun, semua mengejar waktu akaun ditutup dan membuat persiapan untuk menghadapi tahun baru pula.

Sewaktu pulang dari kampung selepas menyambut Aidiladha, saya dan adik-adik menempuh perjalanan yang cukup mencabar apabila kesesakan yang dihadapi bertali arus di sepanjang lebuhraya Karak. Ditambah pula dengan sikap para pemandu yang ‘bodoh sombong’ dan menyusahkan pengguna yang lain. Kesesakan tersebut ternyata lebih dahsyat berbanding pulang menyambut Aidilfitri sebelum ini. Apa pun, itulah kenyataan yang harus dihadapi. Mujurlah tiada sebarang kejadian tidak diingini sepanjang perjalanan tersebut. Alhamdulillah.

Tiba di KL, beberapa tugasan rasmi telah sedia menanti untuk saya lunaskan. Kebanyakannya urusan di luar daerah. Tugasan pertama bermula di Lanchang, Pahang selama 3 hari dan sekembalinya dari Pahang, saya dan anak-anak buah bergerak pula ke Johor Bharu selama 4 hari. Selesai urusan di JB, saya kembali ke pejabat dan semalam saya ke Lanchang, Pahang sekali lagi untuk memenuhi tugasan di sana iaitu menyampaikan taklimat kepada para pegawai lantikan baru. Pada hari yang sama, saya bertolak pulang untuk mengikuti kelas di Universiti Malaya pula. Meskipun saya akui amat keletihan dengan bebanan tugas tersebut, saya tidak menafikan juga yang saya puas kerana melakukan perkara yang saya gemari. Kekadang terdetik jua keinginan untuk bersantai dan bercuti tetapi saya pendamkan dulu kerana saya dan keluarga sudah ada perancangan untuk bercuti bersama-sama pada tahun hadapan. :) InsyaAllah.

Hari ini saya sengaja lapangkan untuk menghabiskan masa bersama adik-adik. Seawal pagi kami bangun dan usai solat Subuh, kami ke Taman Tasik Ampang Hilir untuk mengeluarkan peluh. Hampir sejam di situ, kami ke gerai untuk bersarapan pagi. Tiba di rumah, saya dan adik-adik memenuhkan masa dengan membersihkan kereta dan rumah. Saya puas apabila melihat kereta dan rumah dalam keadaan bersih dan tersusun. Hati pun senang.

Saya mematikan hasrat untuk memasak memandangkan kami akan ke Hulu Langat untuk memenuhi undangan kenduri salah seorang kakitangan di tempat kerja adik saya. Kami ke sana jam 2 petang dan tiba agak lewat kerana keadaan lalu lintas yang agak sesak. Selesai urusan di sana, kami pulang untuk istirehat. Sejujurnya saya sungguh lega kerana dapat meluangkan masa bersama adik-adik kerana sudah beberapa minggu sejak kembali dari kampung, hujung minggu saya dipenuhi dengan pelbagai urusan kerja. Benar kata orang, home sweet home. Duduklah di hotel semewah mana pun, tidak akan sama dengan duduk di rumah sendiri meskipun sederhana keadaannya.

Beberapa hari akan datang saya akan kembali sibuk kerana perlu menghadiri bengkel pada hujung minggu depan. Nampaknya harapan saya untuk pulang ke kampung pada minggu depan musnah. Pada mulanya saya memang berhasrat untuk pulang ke kampung memandangkan Jumaat adalah hari cuti umum. Inilah yang dinamakan pengorbanan. Saat saya berikrar untuk memegang jawatan ini, saya adalah tertakluk dan terikat dengan janji-janji yang telah saya ikrarkan. Tambah pula, setiap gerak geri saya kini menjadi teladan dan ikutan kepada orang-orang bawahan saya. Sepertimana saya mengharapkan mereka untuk bersedia untuk berkorban dalam menjalankan amanah yang telah diberikan, saya sendiri harus menunjukkan contoh ikutan kepada mereka. Pendek kata, saya perlu walk the talk. Sukar memang sukar tetapi itulah harga yang harus saya bayar atas jawatan yang sedang saya duduki sekarang.

Usai urusan bengkel tersebut juga, InsyaAllah jadual hidup saya akan sedikit reda buat tempoh 2 minggu. Pun begitu, saya sendiri tidak pasti jika secara tiba-tiba ada tugasan yang perlu saya penuhi dan sudah pasti saya mesti melakukan sekiranya diarahkan.

Tika dan saat ini, saya cuba menikmati sepenuhnya luang waktu yang ada. Alhamdulillah…

1 comment:

Pak Chu Car (Apih) said...

salam.. ahaks at least sawang sawang tersebut telah dibakar ahaks