Projek Pembinaan Surau An-Nur

Wednesday, December 30, 2009

HIJRAH

Bismillahirrahmanirrahim...

Tahun ini saya menyambut Maal Hijrah di Bandaraya Anggerik kerana perlu menghadiri bengkel selama 3 hari di Hotel De Palma. Maka hujung minggu saya dihabiskan untuk memenuhi tujuan dan objektif bengkel diadakan sehingga saya terpaksa ‘ponteng’ kelas di Universiti Malaya. Mulanya saya memang berhajat untuk menghadiri kelas tersebut malah sudah mendapatkan pelepasan daripada ketua saya tetapi terpaksa menukar rancangan di saat akhir apabila mendapati kehadiran saya di bengkel tersebut lebih diperlukan. Demi untuk memberi keadilan kepada anak-anak buah saya yang turut sama mengorbankan waktu hujung minggu saya menghadiri bengkel tersebut, saya mengambil keputusan untuk bersama-sama mereka sepanjang tempoh bengkel berjalan. Saya berpendapat saya perlu hadir untuk menjawab sebarang pertanyaan yang timbul tentang ruang lingkup tugas seksyen kami. Alhamdulillah keputusan saya untuk membatalkan hasrat menghadiri kelas ternyata memberi kelebihan apabila nyata ada persoalan yang memerlukan jawapan daripada seksyen kami. Bukan pula bermaksud saya tidak meletakkan kepercayaan kepada pegawai-pegawai bawahan saya, sebaliknya saya lebih gemar berdepan dengan sebarang perkara yang timbul secara bersama agar saya dapat melaksanakan amanah yang telah dipertanggungjawabkan kepada saya dengan sebaik mungkin.

Mengenai tempat penginapan pula, sememangnya meninggalkan sebuah kenangan kepada saya dan adik-adik. Kejadian tersebut berlaku pada tahun 2004 atau lebih tepat 26 Disember 2004 bersamaan dengan tarikh negara digemparkan dengan bencana tsunami. Lucu pula apabila teringat insiden yang telah berlalu kira-kira 5 tahun yang lalu, saya dan 3 orang adik berasak-asak tidur di dalam sebuah bilik dan satu katil bersaiz queen. Ditambah pula dengan keluasan ruang bilik hotel tersebut yang sememangnya agak kecil daripada biasa. Dulu saya gemar membawa adik-adik bersiar-siar dengan menaiki kereta Kancil setiap kali mereka datang melawat saya di KL. Seharian kami meronda-ronda termasuk ke Putrajaya (waktu itu saya masih bertugas di UiTM Shah Alam) sehingga larut malam. Mulanya kami bercadang untuk bermalam di rumah sewa saya memandangkan teman-teman serumah pulang ke kampung masing-masing. Kami tiba di rumah sewa saya yang terletak di Seksyen 24 lebih kurang jam 12.00 tengah malam. Hendak dijadikan cerita, salah seorang teman serumah saya membatalkan rancangan untuk pulang ke kampung. Saya mati akal kerana memikirkan 2 orang adik lelaki yang turut sama. Akhirnya kami sepakat untuk bermalam di mana-mana hotel di sekitar Shah Alam. Kami mula melilau-lilau mencari rumah tumpangan atau hotel yang ada di sekitar Bandaraya Shah Alam. Atas faktor kewangan, kami menghadkan kadar bayaran yang mampu dibayar bagi tujuan penginapan.

Sejujurnya pada waktu tersebut, bermalam di hotel merupakan antara perkara paling mustahil kerana merasakan kami seolah-olah tidak layak untuk menginap di situ. Hampir kesemua hotel yang kami kunjungi mengenakan kadar di luar kemampuan kami menyebabkan pencarian diteruskan sehingga jam 2.00 pagi. Pelbagai ikhtiar telah dibuat walaupun berada dalam keletihan dan kami sudah hampir putus asa. Jalan akhir mungkin tidur di dalam kereta sahaja atau di mana-mana masjid. Akhirnya kami tiba di Hotel De Palma yang hanya mempunyai 1 kekosongan bilik sahaja untuk kadar yang mampu kami bayar. Untuk mengelakkan ditahan oleh pihak hotel, kami berpecah untuk masuk ke bilik. Betapa jahilnya saya pada waktu itu kerana bimbang dihalang oleh pihak hotel sekiranya menginap melebihi 2 orang dalam satu bilik. Malu pun ada apabila saya fikirkan tindakan kami pada malam itu.

Alhamdulillah, walaupun dalam keadaan berhimpit-himpit, kami mendapat tempat untuk melelapkan mata setelah seharian kepenatan. Dek keletihan melampau, kami begitu lena tidur sehingga tidak menyedari berlaku gegaran pada pagi tersebut kesan bencana tsunami yang menimpa Utara Semenanjung Malaysia. Kami hanya menyedari peristiwa tersebut sewaktu menonton berita di televisyen.

PERUBAHAN IKLIM

Saya dan adik lelaki pulang ke kampung semasa cuti perayaan Krismas. Mujur trafik lancar dan tiada kesesakan yang membeban jiwa dan tenaga.

Pantai Timur masih berada di penghujung musim tengkujuh dan laut yang tidak jauh daripada rumah kami masih menghempas pantai dengan ganas. Saya hairan apabila melihat masih ada ibu bapa yang berani menempah maut bersama anak-anak mandi manda di pantai dalam keadaan ombak yang bergelora kuat.

Saya perasan jarak antara jalan raya dengan pinggir pantai juga semakin mendekat berbanding semasa saya masih kecil. Lantas saya terfikir mungkinkah apa yang berlaku adalah kesan pemanasan global yang semakin memburuk sehingga merubah iklim dunia. Kutub Utara dan Kutub Selatan semakin cair menyebabkan isipadu air laut semakin bertambah. Untuk menampung jumlah air laut yang meningkat mendadak, lautan semakin memenuhi daratan.

Saya membayangkan bahawa apa yang berlaku kepada alam adalah merupakan manifestasi kepada ‘perubahan iklim’ yang menimpa manusia akhir zaman. Maksiat semakin berleluasa sehingga menenggelamkan manusia dalam lautan kelalaian dan kemurkaan.

URUT KAKI

Petang tadi saya dan seorang teman mengambil kesempatan luang masa yang ada dengan mengunjungi sebuah pusat refleksologi yang terletak bersebelahan dengan penginapan kami di Sepang. Hari ini merupakan hari kedua kami di sini dan akan tamat pada lusa. Ternyata servis yang disediakan baik dan saya berpuashati dengan kadar bayaran yang dikenakan untuk tempoh sejam.

Akhir-akhir ini saya begitu menggemari aktiviti bekam dan urut di samping memakan makanan kesihatan tambahan secara harian. Niat saya cuma satu, ingin menjaga kesihatan untuk memudahkan urusan ibadah kepada Allah Taala. Kelebihan sampingan yang datang seperti berat badan berkurangan adalah merupakan bonus kepada usaha yang saya lakukan. Alhamdulillah usaha berterusan saya kian menampakkan hasil dan saya berazam untuk terus beristiqamah dengan usaha yang telah dilakukan sekarang.

Al-a’qluss salim fil jismis salim...itu yang saya dambakan.