Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Monday, November 16, 2009

INILAH DUNIA

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini saya menerima khabar yang membuatkan saya keliru apa yang patut saya rasa. Pelik pun ada kerana tidak disangka saat saya sudah tidak lagi menyimpan dendam atau sakit hati pada insan yang pernah tidak sehaluan dengan saya dalam kerjaya, ‘dia’ masih lagi menyusun agenda di belakang saya untuk mengenakan saya. Mujurlah masih ada insan-insan yang berhati mulia yang tidak sampai hati melihat saya diperlakukan sedemikian rupa memberitahu agar saya berhati-hati dan bersedia dengan ‘serangan’ yang bakal dialami. Saya cuba melupakan kisah hitam yang pernah menyelubungi kami dengan azam untuk memulakan fasa baru tapi nampaknya hanya saya yang berfikiran begitu tetapi ‘dia’ ternyata masih menyimpan dendam pada saya. Serta-merta hasrat saya untuk berdamai dan berbaik-baik dengan ‘dia’ terpaksa saya lupakan. Nampaknya menjauhi ‘dia’ adalah lebih baik kerana ternyata berbaik-baik dengan ‘dia’ akan lebih memburukkan keadaan dan membawa kemudaratan kepada diri sendiri.

Kekuatan saya adalah kerana yakin pada janji Allah bahawa yang hak akan tetap menang. Saya menganggap kehadiran ‘dia’ adalah sebagai salah satu bentuk-bentuk ujian untuk menguji ketahanan saya dalam mengharungi dunia pekerjaan ini. Saya percaya watak-watak ini akan ada di mana-mana jua saya bertugas. Yang penting, saya kuat menghadapinya dan tidak mudah tewas dengan cabaran-cabaran yang datang. Saya juga yakin akan sentiasa ada insan-insan berhati mulia yang sanggup membantu dan menyelamatkan saya jika kita yakin berada di jalan yang benar. Kata orang, no pain no gain.

Kadang-kadang saya hairan dan pelik dengan orang-orang yang tidak boleh melihat orang lain jauh lebih berjaya, lebih baik, mendapat lebih penghargaan daripada mereka. Mengapakah rasa iri hati dan hasad itu tidak diterjemahkan kepada kesungguhan untuk bersaing dengan cara yang positif? Bukankah itu lebih baik? Bukankah itu akan membawa kebaikan kepada semua pihak?

Apapun, saya optimis dalam meneruskan kerjaya ini meski saya cukup yakin ranjaunya juga akan semakin mengganas. Yakin, Allah bersama orang-orang yang benar dan sabar.

No comments: