Projek Pembinaan Surau An-Nur

Projek Pembinaan Surau An-Nur

Rakan Seperjuangan

Thursday, September 24, 2009

Maruah

Bismillahirrahmanirrahim...

Biar hilang wang asal maruah tidak tergadai. Itu prinsip saya. Hari ini saya nekad. Saya rela kehilangan wang asalkan maruah saya tidak tergadai. Insiden yang berlaku pada hari ini benar-benar mencabar kesabaran saya dalam mood yang masih hangat dengan suasana Aidilfitri.

Semalam saya dan adik ke sebuah kedai perabot yang terletak di Kuala Dungun. Niat di hati ingin menghadiahkan sebuah kabinet tv buat ummi tercinta. Kami tiba di kedai tersebut lebih kurang jam 6.30 petang dan terus dilayan oleh seorang pekerja wanita di situ. Selesai tawar-menawar dan kami dijangka akan menerima barangan tersebut sebelum tengah hari pada keesokkan hari. Memahami bahawa mereka kekurangan pekerja kerana sebahagian pekerja masih bercuti menyambut Hari Raya, saya bertolak ansur dengan masa penghantaran yang telah ditetapkan oleh tuan kedai tersebut.

Hari ini sehingga jam 1.30 petang, barangan yang dijanjikan masih belum tiba dan kami mempunyai beberapa jemputan kenduri untuk dipenuhi pada sebelah petangnya. Saya resah kerana tidak mendapat sebarang panggilan daripada tuan atau wakil kedai tersebut. Akhirnya saya memutuskan untuk menghubungi mereka di nombor yang tertera pada resit yang diberikan semalam.

"Hello. Seng Huat Perabot ke? Saya nak tanya status penghantaran kabinet TV yang saya pesan semalam. Sepatutnya dihantar sebelum tengah hari," saya menjelaskan kepada lelaki yang menyambut panggilan saya.

"Tunggula kejap. Kang aku hantar la. Aku nak makan nasi pun tak senang." Telefon dihempaskan.

Saya tergamam kerana tidak menyangka akan mendapat jawapan sedemikian rupa. Serta-merta darah saya mendidih dengan sikap kurang ajar lelaki tersebut sebentar tadi. Saya dail sekali lagi. Beberapa kali panggilan cuba dibuat tetapi gagal sehingga akhirnya untuk kali ke-berapa barulah panggilan diangkat.

"Hello. Saya nak tanya kenapa tadi telefon diletak. Saya nak tahu bila kabinet akan dihantar sebab saya nak ..." belum sempat saya menghabiskan ayat, percakapan saya telah dipotong.

"Bukan aku tadi yang letak telefon tapi abang aku. Aku tak tahu pukul berapa nak hantar ni, orang tak ada. Mu tunggu la kejap, kang aku hantar la," kata lelaki tersebut dengan nada yang tinggi.

"Masalahnya saya ni nak pergi kenduri petang ini," jelas saya juga dengan nada yang agak kurang senang.

'Tak apalah, kan ada orang kat rumah. Mu pergi la kenduri tu," kata lelaki itu lagi.

Saya berang dengan kata-kata lelaki tersebut.

"Masalahnya, semalam awak janji nak hantar sebelum tengah hari. Saya tunggu dari pagi tadi lagi. Lepas tu awak tak bagitau apa-apa pada saya jadi hantar atau tak. Petang ni pula, tak ada orang di rumah sebab semua nak pergi kenduri," tegas saya.

"Masalahnya aku tak ada orang nak hantar ni. Nanti aku nak hantar aku telefon mu," balas lelaki itu lagi, masih dengan nada yang tinggi.

"Kalau macam tu, saya batalkan pembelian kabinet tu. Pulangkan duit saya," saya nekad. Walau apa pun jadi, saya enggan menerima alasan yang diberikan kerana layanan 'kurang ajar' yang diterima.

"Mana boleh mu batal? Barang dah ada atas lori ni," marah lelaki tersebut dan terus memutuskan talian.

Saya tambah bengang. Segera saya ajak adik lelaki saya untuk menemani saya ke kedai tersebut untuk membatalkan pembelian dan mendapatkan kembali wang yang telah dibayar semalam. Saya akui saya cukup bengang dengan sikap mereka yang melanggan pelanggan dengan sambil lewan dan 'kurang ajar'.

Sebaik melangkah masuk ke kedai tersebut, seorang pekerja wanita terus menyerang kami dengan kata-kata yang kesat. Saya makin berang. Mulanya semasa dalam perjalanan tadi, saya sudah memujuk diri sekiranya mereka meminta maaf dengan layanan 'tidak mesra pelanggan' yang telah diberikan, saya akan bertolak ansur untuk menerima maaf mereka dan barangan yang telah dibeli. Namun apabila disambut dengan kata-kata kesat, saya terus bertukar fikiran. Saya nekad. Apa pun yang terjadi, saya enggan menerima barangan tersebut dan rela sekiranya mereka enggan memulangkan wang saya.

Sewaktu di sana, saya menerima panggilan daripada adik di rumah memaklumkan barangan telah pun tiba. Dengan tegas, saya mengarahkan adik saya agar tidak menerima barangan tersebut. Mungkin ada yang akan menganggap tindakan saya agak keterlaluan tetapi apabila saya diherdik di hadapan pelanggan lain dan isu bangsa ditimbulkan, saya hilang pertimbangan. Saya kira saya tidak mampu untuk bertolak ansur dalam soal itu kerana saya tidak pernah sekali pun mengaitkan apa yang telah berlaku dengan kedudukan kaum dan bangsa. Saya hanya menuntut hak saya sebagai seorang pelanggan atas bayaran yang telah dibuat. Tidak lebih dari itu. Apabila isu perkauman ditimbulkan oleh mereka, saya jadi berang dan dengan tegas tidak akan bertolak ansur lagi. Sabar saya ada hadnya.

Akhirnya, wanita tersebut bertindak memulangkan wang saya selepas adik saya menggertak akan melaporkan perkara tersebut kepada Tribunal Tuntutan Pengguna. Saya sendiri terkejut apabila adik saya berkata begitu tetapi pada waktu itu saya hanya memikirkan mengenai maruah yang dipermain-mainkan oleh mereka. Malah saya sudah tidak kisah sekiranya mereka enggan memulangkan wang tersebut asalkan barangan tersebut tidak ditinggalkan di rumah saya.

Saya puas kerana sudah beberapa kali saya mendengar cerita daripada adik beradik mengenai kebiadapan mereka semasa melayan pelanggan. Sebelum ini saya tidak berapa endah sehingga kena kepada batang hidung saya sendiri. Saya haramkan kaki saya untuk menjejakkan kaki ke kedai itu lagi selepas ini. Malah saya dimaklumkan oleh adik yang berada di rumah bahawa lelaki tersebut hairan dengan keberanian saya memulangkan barangan tersebut kerana tidak pernah berlaku sebelum ini. Saya kira setiap perkara ada permulaannya. Saya harap kejadian ini menjadi iktibar kepada mereka agar tidak mengambil ringan akan hak-hak pelanggan dan etika melayan pelanggan. Saya letak ke tepi isu perkauman yang dibangkitkan oleh mereka walau dalam hati hanya Allah yang tahu betapa saya marah dengan tindakan tersebut. Mujurlah akal kewarasan saya masih normal apabila tidak berpatah balik memarahi seorang lagi lelaki yang berada di dalam kedai tersebut yang menjeritkan kepada kami 'bodoh punya orang!' sehingga bergema dalam seluruh kedai. Saya kira jika saya melayan hinaan tersebut, kami akan membenarkan kata-kata tersebut terhadap kami. Kami berlalu begitu sahaja kerana hasrat kami mendapatkan semula wang telah tercapai.

Selepas solat Zuhur, saya dan adik keluar sekali lagi mencari kedai perabot lain demi untuk memenuhi niat yang telah dibuat. Akhirnya kami menemukan sebuah kedai perabot milik seorang warga Pakistan. Ternyata harga yang ditawarkan jauh lebih berpatutan dan layanan yang diberikan sungguh baik. Lebih melucukan apabila salah seorang pelanggan yang kebetulan turut ada sewaktu saya mendapatkan hak di kedai sebelum ini turut ada di kedai tersebut. Menyedari kehadiran saya, dia terus senyum kepada saya menandakan beliau mengetahui apa yang berlaku sebelum ini. Kami sempat menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku dan dia turut menyokong tindakan saya dan mengkritik tindakan pemilik kedai tersebut memarahi pelanggan. Malah dia turut membatalkan pembelian di kedai tersebut apabila melihat insiden yang saya alami.

Sesungguhnya setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya. Segalanya telah disusun atur dengan sebegitu rapi oleh-Nya. Ternyata tindakan saya membatalkan pembelian sebelum ini membuka mata saya bahawa wang bukan segala-galanya. Maruah adalah jauh lebih mahal malah tidak akan terbeli oleh wang yang ada di seluruh dunia ini. Maruah adalah pakaian yang menentukan harga diri seseorang. Tanpanya, manusia akan rela menggadaikan kepentingan agama, bangsa dan negara. Saya memutuskan untuk mengutamakan maruah berbanding wang.
Ajal, maut dan rezeki adalah di tangan-Nya jua. Saya akhirnya membeli kabinet di kedai milik warga Pakistan tersebut walaupun terpaksa berbelanja dua kali ganda daripada bajet saya sebelum ini kerana berpuas hati dengan layanan dan kualiti barangan yang ditawarkan. Malah sandaran janji waktu penghantaran diletakkan kepada Allah semata tanpa membuatkan saya menaruh harapan yang belum tentu pasti. Alhamdulillah barangan telah tiba pada waktu yang dijanjikan.

Hari saya pada hari ini mungkin diselubungi emosi tetapi saya belajar perkara baru iaitu agar berpegang kepada prinsip. Bertolak ansur tetapi bukan ditekan dan diperkotak katik sehingga dianggap lemah. Saya serahkan pertimbangan terhadap tindakan saya pada hari ini kepada-Nya jua.

Wallahua'lam.

No comments: